Gitár – vagy amit akartok

Fórum kezdőoldal Fórumok Gitározás Gitár – vagy amit akartok

Ennek a témakörnek tartalma 11,664 hozzászólás, 108 résztvevő. Utolsó frissítés:  Dye 1 óra, 52 perc telt el.

15 bejegyzés megtekintése - 256-270 / 11,665
  • Szerző
    Bejegyzés
  • #13368

    alta
    Felhasználó

    A Small Faces a Led Zeppelin Road bandája volt, Steve Marriott volt az énekes-gitárosuk. Tőle tanult nagyon sokat Plant. De nyitott vagyok a fejlődésre, ha már csak nejlonosom marad jódarabig…szeptemberben csak Zeppet hallgatok a Tidal-on…

    Viszont végre egy szakmai kérdésem is van: Most töltöttem fel a 67-es úti “coveremet”. Én úgy hallom, hogy az elején az “elmegyek innen messze” eredetileg nem C-dúrban volt. Valahogy a Nagy esők jönnek G-dúrja után nekem nem passzol a C-dúr Cipő éneklésére emlékezve. Jól hallom, hogy ők más akkordokkal játszották ezt a részt, mint ahogy a Csaliban van? Ahogy gitárral éneklem a dalt, mintha lejjebb lenne az a C-dúr, megzavart. Gitár nélkül mindig magasabban éneklem, úgy eltalálom a “Cipőhangot”.

    #13367

    Tamás
    Felhasználó

    Dye: A Silverman könyv megvan, akkor nézem is, kösz!

    Lopni persze csúnya dolog… de ha nem jogászi szempontból közelítem meg, akkor ha van egy jó dallam, amit nagyon kevesen ismernek ma, mert utoljára 40 éve alkotta valaki és már a kutya sem hallgatja, mert azóta változott a zenei közízlés meg stílus, akkor ha valaki visszahozza a köztudatba azzal újra élete kelti a dallamot, gazdagítva ezzel az emberiség közkincsét. Sok jó számból az eredetit se ismerném, ha nincs cover ami elém rakja.

    #13366

    Dye
    Moderátor

    Tamás … Nézd meg a YT Railroad Bill végét is, ott 36:30-tól mutatok egy másik lezárást is.
    Ezek ugye…a franc tudja, honnan jönnek, a ragtime darabok végén voltak ilyenek, de az a gyanúm, hogy nálunk inkább a Mississippi Delta Blues pickingekből ered, hiszen az egyetlen ilyen TAB-os könyvünk a “The Art of the Folk Blues Guitar” volt. Azt nem is tudtuk, hogy van hozzá hangzó anyag
    Ott sok ilyen átvezetés-lezárás lickek vannak.
    Főleg Mississippi John Hurt 3-ujjas játéka volt inspiráló, aki a Delta Bluest kombinálja a ragtime dolgokkal.
    .
    Willie Dixontől sokan “loptak”, mi csak egy Sippie Wallace dalt …öö…kölcsönöztünk – persze csak egy mesejátékba “ültettük át” az egyik zseniális New Orleans bluesos szerzeményét.
    Pénzt keresni vele persze … roppant erkölcstelen, legyen az Small Faces vagy Zeppelin.
    Az igaz, hogy egész mást ALKOTTAK a Dixon darabból, de illene odaírni, hogy …”cover”…Nnnnaja, akkor bukják a jogdíjat, márpedig… egy Zeppelin -nóta jól fizetett a “szerzőknek”
    Ez a “lopás” nem véletlen, hiszen a 60-as években az egész rock-blues – és később “metál” – vonulat a Delta Blues és a Chickago Blues dolgokra épült, adéli, fekete népzenéből-szerzeményekből élt a berobbanó brit bandák fele.
    Ez csak addig tarthatott, amíg egy fekete csávó meg nem alapította a – kizárólag fekete szerzőket-előadókat megjelentető – MOTOWN stúdiót (“Detroit style”), és teletöltötte a lágerlistákat az őrületes potenciált képviselő együttesekkel… The Surpremes (Diana Ross), Four Tops, The Jackson 5 (Michael Jackson), Temptations, Stevie Wonder …etc.
    A Rolling Stones az elején szinte csak ilyen feldolgoozásokat játszott – King Bee, Little Red Rooster…-, és zseniálisan ismertette meg az őrjöngő fan-táborral a GYÖKEREKET.

    #13365

    Tamás
    Felhasználó

    alta: attól, hogy egy zenekar játszott feldolgozásokat is, még simán lehet eredetinek tartani őket egyrészt a többi számuk miatt, másrészt pedig a feldolgozás is lehet eredeti, ha van benne hozzáadott érték (hangszerelés, előadásmód). Nagyon nem véletlen, hogy gyakran az “eredeti” dal gyakorlatilag ismeretlen marad, a feldolgozás pedig híres lesz.

    Dye: Más. A gitiskben a railroad bill után van egy nagyon pöpec lezárás. végre begyakoroltam és nagyon tetszik. A kérdés az hogy ezek honnan jönnek, lehet-e tanulni hogy hogy kell ilyet kitalálni, vagy csak addig kell próbálgatni egy blues skálán amíg kijön valami érdekes. A lényeg hogy akarok több ilyet tudni fejből 🙂

    #13364

    alta
    Felhasználó

    Itt az eredeti Whole Lotta Love. A Zepp csak a negyedik gazdája és a harmadik feldolgozása volt a dalnak, ami mégis úgy híresült el, hogy a Zeppelin dala.

    #13363

    alta
    Felhasználó

    A Zepp egy bizonyos Willie Dixon blues zenésztől “vette kölcsön” több dalát, ami több volt, mint inspirálódás. A fickó abból élt, hogy folyamatosan perrel fenyegette őket, aztán mindig megegyeztek, hogy ne kerüljön bíróság elé a jogdíj kérdése.
    De itt van ez a dal, ez egy Muddy Waters feldolgozás, aki Willie Dixon dalát adaptálta és ami végül a Zeppelin neve alatt jött ki, az egyik legnagyobb Zepp sláger lett. (Whole Lotta Love) A Black Dog pedig egy Fleetwood Mac dal volt, amit leegyszerűsítettek és kiadtak szintén a saját nevük alatt. Idegen tollakkal ékeskedtek, nem ítélem el őket, de emiatt nem lehet dícsérni az eredetiségük miatt a bandát. Bonham-et írtam, hogy nagyon jó, ahogyan a zenészeket is dícsértem, egyedül Plant nem jön be nekem. Ez is ugyanúgy ízlés kérdése, minthogy Chapsy nem kedveli a Queent, Dye nem szívleli Freddie-t, de Briant szereti, nincs ezzel semmi gond.

    #13361

    dcsabi
    Felhasználó

    Igyekszem nem el Queen-esíteni a fórumot, pláne, hogy a házigazdák nem szívügye, de 1-2 dologra reagálnék.

    Alta

    Kicsit olyan nekem mintha fontos lenne, hogy az általad szeretett zenekar milyen szám mutatókkal bír. Mennyi lemezt ad el, hol helyezkedik el a zenetörténelemben, a slágerlistákon. Mintha ez tenné őket érdekes és fontossá. Szerintem ez a teljesen fordítva ülés a lovon eset.

    Valami nagyon fontosat hagysz ki a Queen-nel kapcsolatban ha tényleg azt gondolod, hogy nem a koncert a lényeg, hanem a stúdióalbumok.
    Való igaz, hogy csúcsra járatták a stúdió munkát és nem volt szempont, hogy színpadon hogy adják majd elő a dalt, de ez egy élő lélegző színpadon nagyon profin megszólaló rock zenekar volt. Nagyon sok energiát fektettek az élő show-k minőségébe. Minden koncert után egyből ki is elemezték magukat, mit csináltak, jól és mit nem.
    A Queen esetében a koncertek nagyon fontosak és érdemes végig nézni őket. Mert mégjobban kijön, hogy mire képesek mint muzsikusok. És hallhatod, hogy nagyon jók élőben. Mindig is azok voltak.
    A Led Zep hatás Taylor dobolásában a mai napig ott van Nem is a LZ hanem inkább Bonham hatás.
    Azt sem teljesen értem hogy nem látod az eredetiséget a LZ munkásságában. Ha csak azt nézem, hogy Page gitározása hogyan változtatta meg, azaz inkább tette le az alapjait a rock gitározásnak. Persze hogy blues-os. Addig nem volt más. De ő volt a riff gitározás egyik nagy pionírja. Robert Plant is a kor egyik legmeghatározóbb rock énekese volt.

    A Dont Stop a világ egyik legnépszerűbb dala. Ezt fillernek nevezni? hááááááááát……merész 🙂
    de hamár filler….az Is this the world we created filler, azért írták, mert volt hely a lemezen de nem volt rajta ballada, így megírták, de hogy nincs filler jellege, minősége…stb az tuti

    Dye

    A Queen nem az a fajta összecsapja zenekar. Ezt alátámasztja az a huszon pár stúdió lemez. Ha vokálokat csinálsz, nem leehetsz picit sem hamis. Én nem hallom hamisnak amúgy azt a hangot, de ők sem tévedhetetlenek. Simán benne van némi hiba lehetőség a pakliban stúdióban is. Mivel szalagra rögzítés ment korlátozott csatorna számmal, összeírás után már nem tudsz javítani. Az is lehet úgy gondolták maga a take húzása jó, inkább maradjon a hiba. Lehet ténylegészre sem vették, bár ezt kétlem. Remek füllel megáldott csapat.

    Alta
    EZ a nem hallja az ember a tisztát logika és eszme futtatás nálam megint a nettó f@szság kategória.
    Pláne Queen kontextusban. Ennél ők jóval igényesebbek.

    Nem kell túl misztifikálni a Queen. Egy brutálisan jó banda volt, mert egyéniek, profik, széles palettán mozog a muzsikájuk, de nem találták fel a spanyol viaszt. Nem is akarták. De ha belemélyedsz a zenéjükbe a 100.meghallgatás után is lehet mit felfedezni benne. És ha végig hallgatod az első lemeztől a végéig egy nagyon klassz zenei utazást nyújt.

    Régi Queen-es dilemma, hogyan mutatnád meg valakinek a lemezeiket? Először az ismert dalokat majd a nem olyan ismert dalaikat? Vagy időrendben, ahogy kiadták?

    Jah és nem fals hanem falsette ; -)

    #13360

    alta
    Felhasználó

    Hétvégére ígértek választ, a Queen Baráti Kör olasz mindentudóját kérdezik meg, most már nemcsak az én kedvemért. Azt viszont azonnal kikötötték előre, hogy Freddie nem hamisan énekelt, hanem FALS volt. 😀

    #13359

    Dye
    Moderátor

    alta … jó alecsó hasonlat, deezelvileg egyMicheli-csillagos banda volt.
    Melyik étterem engedi meg magának ezt a rohattul odaégett lecsót?!?…
    Amit a hamisságról írsz, az egy eszement nagy baromság… Ha begúglizod, hogy “pisztráng-fogás büdös zoknival”, arra is lesz találatod.
    .
    Tamás… örömmel hallom, hogy “mini-sika + 3-ujjas” fúziókat csinálsz.
    Ezt hívják GITÁROZÁSNAK !!!

    #13358

    Tamás
    Felhasználó

    alta: ja, megkérdeztem tájékozott emberektől / egy másik fórumon, és azt mondták szuper volt 😛

    #13357

    alta
    Felhasználó

    Tamás, ha főztél úgy 200 lecsót egy alkalommal és azt adtad a népnek, amit kicsit odaégettél szándékosan, de ízlett nekik, akkor nincs semmi gond azzal, hogy odakozmált. 🙂

    #13356

    Tamás
    Felhasználó

    Dye, igazad van, akkor nem Travis, meg két ujjal is el lehet játszani, legyen fingerstyle, de a lényeg hogy ha jobban belehallgatsz, akkor olyasmi hogy

    
    e|----------------
    B|------1-------1
    G|----2-----2----
    D|----2-------2--
    A|--0-----0------
    E|---------------
          ^
          | itt seper ki a mutató
    

    tehát a lényeg hogy van amikor ez, van amikor pengetés a felsőbb húrokra. mindenesetre én 3ujjasra adaptálom a technikát.

    alta: én is direkt égettem oda a lecsót ebédnél, hogy jobban értékeljék azt a részét ami nem kozmált oda.

    #13355

    alta
    Felhasználó

    Dye, megkaptam a választ egy Queen-témában tájékozott embertől miért hagyhatták fent Freddie hamiskás magas hangját a Queen-keringőben. “Fred Astaire is DIREKT volt néha fals, azt mondta, hogy azért mert az emberi ÁTLAG fül nem hallja meg a tiszta hangokat csak ha van mellette egy-két fals!!!”…ilyenek ezek a Fred-ek!

    Az albumon Freddie kérte, hogy hadd maradjon ez a verzió, mert így “Freddies”. Fejhang-üveghang határán van, ami miatt falsnak érezzük, de sok más helyen alkalmazta ezt Freddie, nemcsak ebben a dalban.

    #13354

    Dye
    Moderátor

    Tamás … Nagyon jől mutatja a srác, de eznem3-ujjas… nincs alternáló bass, meg mutatóval felpengetés.
    Ez egy finom “bass-le-föl” sika, ahol a “le” csak mutatóval, a “föl” meg csak középsővel, és csak egy húrt… az E-t többnyire…
    A legtöbb finom sikánál ezt használja az ember, mert nem akar harsány lenni.
    A különbasszos sika leckékben is általában ezt használom a videókon, ne verjem szét amiksit.
    Egy különbség van, hogy én a hüvelyk után a középsővel szoktam “le-brusholni”, és a mutatóval van a “föl”, ami lehet csak a vékony E, vagy E+H… néha megszólal a G-húr is.

    #13353

    Tamás
    Felhasználó

    Mióta ismerem ezt a Jeremy Messersmith számot, azóta töröm a fejem hogyan pengeti. Erre kiderül hogy 10 éve felrakta videón. Nekem új technika a háromujjassal kombinált mutatóujjas “kisöprés”, nagyon tetszik.

15 bejegyzés megtekintése - 256-270 / 11,665

Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.