…titkos betét...

 

BOCCS beOFFolok… jó hosszú lett…
clawhammer… próbálok nem litániát írni… persze … csak akit érdekel
1.rész (hogy beleférjen egy hozzászólásba…)

… a lényeg: a mai, amerikai 6-húros gitár-stílusok kialakulása elképzelhetetlen a banjo nélkül…
… az USA dél-nyugati és kanadához közeli részein volt ugyan a spanyolok által behozott gitárféleség, ezek a 4-5 bélhúros, mindenki által játszogatható, nem túl elegáns hangú kis hangszerek inkább táncpartikon futottak az alsóbb néprétegekben…
… de a koloniális USÁ-ban (17.-18-és a 19.sz. eleje) a fémhúros un. „English Guitar” volt minden tehetősebb családban.  (alapító atya Thomas Jefferson családjában  is több English Guitar volt, játszottak is rajta).
A „spanyol gitár” elnevezés is az USÁ-ból ered, hogy világosan megkülönböztessék  a fémhúros angol-gitártól.
Az új, szimpla 6-húros „francia” gitárból Jefferson Párizsból hozott Amerikába egyet a 19. század elején…

… a banjo ("banjar", "banjil", "banza", "bangoe", "bangie", "banshaw") meg egy igen egyszerűen elkészíthető hangszer, egy fél tökre állatbőrt kell feszíteni, valahogy egy nyelet rátenni 2-3 bélhúrral.
(távolkelet-sztyeppék-ottomán törökök-arabok-Észak Afrika-rabszolgakereskedelem-Amerika)
A banjo így a nyugat-afrikából behurcolt  rabszolgákhoz köthető, nekik ez maradt…

… a 19. sz. elején alakultak az un. „Minstrel Show”-k…
Ezekben a haknitársulatokban fehér szórakoztatók festették az arcukat feketére, „niggerül” táncoltak, beszéltek, énekeltek, a közönség meg  jót röhögött a „primitív feketéken”.
(A Minstrel show jellegzetes konferanszié-frontembere a mai napig fennmaradt amerikában – kürtőskalap, csokornyakkendő, kezében sétapálca, ld. pl. a „Mein Herr…” dal a lizaminellis Kabaré filmben… és a magyar operettekben…) – (egy késői Minstrel Show)

A hegedű mellett ezekben a show-kban jelent meg a rabszolgák banjoja, amit egy Sweeney nevű showman átalakított 1830-ban. Négy normál húr (pl. open G – de sok más hangolás van)  –  D-G-H-D – és egy rövid, az 5.-7. bundnál kezdődő MAGAS G-húr, ami a baszus D-húr FELETT van, magas g-re hangolva…
Vagyis, a hüvelyk pengeti a 5-string anjo LEGMAGASABB hangját. Ez jó idétlen dolog!

Eddig csak akkordoztak a színpadon - hiszen ugrabugrálni-táncolni kellett közben - most már színesíteni lehetett a dolgot az akkord-lehúzások után a hüvelykkel megpengetett  5.húrral.
Az akkordot a szorosan összefogott 4 ujjal, de inkább a mutató körmével pengették.
Ha statikusabb dal jött, egy szál húrt is el lehetett találni a lefelé-körömmel - Sweeney különbasszusos-váltóbasszusos kíséretet csinálhatott.
pl. G-húr(tá) /akkord le(ti)/5. húr hüvelykkel(ti)
Ugyanaz a tá – titi ritmus, mint a Gitisk (cadam által említett) fejezetében a bass – leföl.
De itt a föl helyett a hüvelykes magas 5. húr van.
Ez a clawhammer-stílus… a legősibb 5-string banjo pengetés.
Később dallamjáték is kialakult az Appalache-hegység ír-skót zenei világára ápülve)
Egyik kedvenc clawhammer banjosom Steve Martin... de ő a 100 évvel későbbi bluegrasst is nyomja rendesen)
(egy banjo-link, milyen népszerű volt a „gitárkorszak” előtt.)

nnna begyorsítok… most látom ez az egész nem is való a Fórumba,,,
… a Polgárháborúban összejöttek feketék-fehérek, Minstrel showk szórakoztatták a katonákat…
… a Civil War – os amcsi mozikban is peng hátul a banjo…
… jött a feketék vándorlása északra, felment a blues a chickagoi, detroiti gyárakba, alakult a jazz,
az I.Vháborúban ment Európába, leszedték az 5. húrt (tenor-banjo), így a jazz-bandák kedvelt melodikus rimushangszere lett…
… ’29, gazdasági válságban tönkrementek a nagy banjogyártók… Gibsonék átvészelték…
…1900-ra az ük Gibson papapa megcsinálta az „arch-top” mandolint, majd abból a gitárt…
… ez gyorsan leváltotta a banjot a jazzbandákban… a többi gitár-storyt ismeritek, az addig főleg klasszikus „nagypolgári” gitárból népi hangszer lett…

VISZONT…  a banjo-stílusokat sorban tették át az egyre jobban szóló gitárokra, a váltóbasszusos dallamjáték (3-ujjas picking), a dulcimeres-citerás „open” hangolások, rengeteg kalapálás-viszapengetés-slide… meg ilyenek…
… persze az ilyen ősi, „hegyieeber-stílusának” tartott pengetés, mint a clawhammer szerintem egy periférikus próbálkozás (cadam-féle mazochistáknak), és rohattul érdekes hangzások jönnek ki belőle, hiszen A LÉNYEG, hogy a pengetési periódust a hüvelyk fejezi be, itt hangzásban a visszájára fordul….
… a 5string banjon a legmagasabb hang az uccsó, gitáron meg a legmélyebb hang…
Egy clawhammer banjo tune gitáron
Csinálják, itt van több videó…
.. nnnamosmár elég…
DE!

… ha ilyesmit akarsz pengetni, előbb TANULJ MEG 5-STRING BANJON JÁTSZANI…
… én személyszerint…
… minden 3-ujjas gitárost előbb köteleznék a 5-string banjo matatásra!!!

 

Muszty-Dobay Főoldal